REFRENG – Klitemnestra eller forbrytelsen – Norwegian

GO TO OUR NEW WEBSITE!

www.areteensemble.com

 

REFRENG

KLITEMNESTRA ELLER FORBRYTELSEN

av Margherite Yourcenar
Av og med Annika Strøhm

What is living?
Living – that is to continually eliminate from
ourselves what is about to die;Living – that is to be cruel and inexorable towards all that becomes weak and old in ourselves,
and not only in ourselves.
To be continually a murderer?

F. Nietzsche (The gay Science)

Når Agamemnon endelig vender hjem fra Troia etter ti års krigføring, dreper Klitemnestra mannen sin med hjelp av elskeren Aigistos. I teksten til Yourcenar befinner Klitemnestra seg i rettsalen og foran dommerne forklarer hun motivene for sin handling.

EN HISTORIE

En tjenerinne gifter seg med sin herre.
Herren må ut å erobre verden.
Tjenerinnen venter på at han skal vende tilbake.
Herren kommer hjem.
Tjenerinnen dreper sin herre.
Mannen vender tilbake.

HISTORY REPEATING

Marguerite Yourcenar forteller en kjærlighetshistorie som ofte gjentar seg. En kvinnes selvfornektende kjærlighet til mannen; en tjenerinnes kjærlighet til sin herre. Klitemnestra elsker sin mann-herre og i troskapens navn gjør hun seg nesten helt usynlig. Når han vender hjem fra krigen er de begge ikke annet enn skygger av seg selv. Klitemnestra myrder sin gamle herre og tjenerinnen dør med han.

Klitemnestras forbrytelse er en handling til fordel for livet; det å fjerne noe som er døende eller dødt som vi går rundt å bærer på …lik et tørt blad på et tre.

Bladet på treet visner. Treet lar bladet løsne for å falle til jorden og dø. Treet blir stående. Nye blader begynner å vokse frem. Vi lever våre liv mens vi gjentar de samme rollene, de samme handlingsmønstrene… vi gjentar historien århundre etter århundre. Vi liker å leve på denne måten. Denne repetisjonen gir oss en fornemmelse av å leve.

Det kan virke som Yourcenar ønsker å utfordre oss til å bli herre over våre liv igjen ved å ta døden til hjelp; å la de visne bladene falle til jorden og slutte med å finne på tusenvis av måter for å holde dem fast.

Teksten er skrevet i lyrisk prosa. De mange poetiske bildene gjør den stikkende og konsentrert; flytende og myk; som ilden.

”Man kan imidlertid ikke drepe en død mann”

Klitemnestra

ET STUDIE

For å kunne være herre over mitt liv på scenen, er det uunværlig å hele tiden måtte drepe alt som er døende eller gammelt i meg og i arbeidet. Dette er grunnen til at dette arbeidet er og vil alltid være et studie. Teksten foreslår en klar situasjon. Personnagen befinner seg foran dommerne i en rettsal, og ved å følge dette forslaget har jeg valgt en åpen relasjon mellom meg og publikum, det vil si uten ”den fjerde veggen”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s